De ervaring van treinbegeleider Jeremy Soudant

Jeremy is treinbegeleider in het depot van Gent. Hij en zijn collega’s zijn voor de klanten het gezicht van de Spoorwegen. Maar zijn beroep houdt veel meer in dan alleen maar kaartjes knippen. Veiligheid staat op één, gevolgd door de stiptheid, het geven van informatie en daarna het controleren van vervoerbewijzen. De dagen van een treinbegeleider zijn goed gevuld. Door de wisselende diensten zijn de werkdagen 6 tot 9 uur lang, en heb je weinig pauzes... maar wel veel afwisseling!

12:40

Aankomst in het depot

Aankomst in mijn “thuisbasis”, het depot van Gent. Ik ben ruim op tijd voor het eerste vertrek. Ik raadpleeg het dienstrooster en overleg nog even met m’n collega-treinbegeleiders. De sfeer in Gent is prima!
13:10

Vertrek naar Brugge

Op het eerste deel van de rit treed ik op als assistent van de treinbegeleider die de verantwoordelijkheid heeft over de trein. Ik informeer de reizigers regelmatig. Je mag niet bang zijn voor de micro!
13:20

Onderweg

Onderweg controleer ik de vervoerbewijzen, beantwoord ik vragen van reizigers en loop ik regelmatig door de trein om te checken of alles oké is. Als treinbegeleider ben je altijd bezig. Zo meteen, als ik op een aansluiting moet wachten, kan ik even een hapje eten.
14:15

Contact met de treinbestuurder

In Brugge neem ik een trein naar Blankenberge onder mijn hoede. Eerst geef ik de machinist de veiligheidsdocumenten met informatie over de samenstelling en het gewicht van de rijtuigen. Hij is baas over de locomotief of de stuurpost, maar de rijtuigen zijn mijn verantwoordelijkheid.
15:00

Van Gent naar Brussel

Bij terugkeer in Brugge wordt de trein gekoppeld aan een andere. Dan gaat het naar Gent en verder naar Brussel. Mijn “bureau” heeft het mooiste uitzicht: het wisselt voortdurend. In Brussel hou ik toezicht over het perron en de reizigers. Zo draag ik bij tot de veiligheid en ben ik klaar voor eventuele vragen.
17:00

Contact met de klanten

Vandaag werk ik tot 20 uur: ik verzeker nog de dienst op een trein naar Hasselt, dan moet ik mee naar Leuven en ten slotte terug naar mijn thuisbasis Gent. Het contact met de klanten vind ik onbetaalbaar. Daar doe ik het voor!
Ontdek de openstaande vacatures (1)

NMBS is de belangrijkste spoorweguitbater in België. Ze doet reizigerstreinen rijden, onderhoudt en vernieuwt treinmaterieel en is verantwoordelijk voor de stationsinfrastructuur.

Meer info