De ervaring van treinbegeleider Ivan Crombez

“Vroeger had ik een fotowinkel, vandaag ben ik treinbegeleider”

Ik werk nu bijna vijf jaar als treinbegeleider bij de Spoorwegen. Voordien was ik fotograaf met een eigen fotozaak, maar omdat die markt sterk aan het veranderen was, ben ik op zoek gegaan naar iets nieuws. Een job als treinbegeleider sprak mij aan omwille van het contact met mensen. Vroeger had ik ook een heel sociale job en dat vind ik wel belangrijk.

Leeftijd speelt geen rol

Bij de sollicitatie was ik aangenaam verrast omdat mijn leeftijd (toen 42 jaar) geen probleem was. Daarnaast viel mij meteen op dat je overal welkom bent. Iedereen werkt voor hetzelfde doel. Ondanks alles wat er gezegd wordt, zijn er nog veel gedreven collega’s bij de Spoorwegen.

Tijdens de opleiding leer je heel veel bij op korte tijd. Vaak wordt die opleiding onderschat. Je moet echt veel kennen, zoals remproeven en alle verschillende soorten materieel. En zeker alle veiligheidsprocedures, want je moet altijd voorbereid zijn op alle mogelijke situaties. Maar als je gemotiveerd bent en alles goed bijhoudt, is de opleiding wel te doen.

Humor als drijvende kracht

Naast de wisselende uren en het contact met mensen, werk ik graag als treinbegeleider omdat je veel vrijheid krijgt om de job in te vullen zoals jij het wil. Natuurlijk moet je werk gedaan zijn, maar je hebt de vrijheid in je manier van werken. Dat is wel plezant.

Daarom probeer ik zoveel mogelijk humor te gebruiken. Voor mij is dat ook leuk. Ik loop liever met een glimlach door de trein en ik ben ervan overtuigd dat mensen je behandelen zoals jij ze zelf behandelt. Mensen zijn gelukkig met kleine dingen. En als ik een positieve reactie krijg via Twitter bijvoorbeeld, motiveert mij dat nog meer.

Toffe job voor een mooi loon

Ik zou zeker andere mensen aanraden om treinbegeleider te worden, omdat het een heel gevarieerde job is waar je veel van jezelf kan insteken. Je bent constant onderweg en komt veel mensen tegen. Bovendien krijg je voor tof werk een mooi loon. Je werkt soms laat, op feestdagen of tijdens het weekend, maar je krijgt er dus iets voor terug. 

Ontdek de openstaande vacatures (1)

NMBS is de belangrijkste spoorweguitbater in België. Ze doet reizigerstreinen rijden, onderhoudt en vernieuwt treinmaterieel en is verantwoordelijk voor de stationsinfrastructuur.

Meer info