BERT

Geef reizigers met beperkte mobiliteit een zetje!

Leuk dat jullie interesse hebben in de BERT-wedstrijd. BERT staat voor BElgian Railways competition for Technicians en is bedoeld voor leerlingen van de laatste graad van het technisch-, beroepsonderwijs en STEM-richtingen.

Samen maken we er een fantastische ervaring van! Jullie ontdekken NMBS op een unieke manier en komen te weten welke nieuwe technologieën onze experten toepassen.

Op deze website vinden jullie meer informatie, het doel en het verloop van de wedstrijd, de uitdaging van dit jaar en alles wat jullie moeten weten om aan de slag te gaan.

Het is aan jullie om een originele en creatieve invulling te geven aan deze opdracht. Verleg dus jullie eigen grenzen en stel ons een unieke oplossing voor.

BERT wordt 10 jaar!

Het onderwerp van dit jaar is bedoeld om het comfort voor reizigers met een beperkte mobiliteit te verbeteren bij het opstappen op een trein. Een thema met een belangrijke maatschappelijke impact. Daarom gingen we voor deze jubileumeditie op zoek naar een meter of peter. En die hebben we gevonden! Niemand minder dan Marc Herremans, de bekende Belgische triatleet, is peter van de BERT-wedstrijd.

What’s in it for me?

  • Jullie kunnen iets betekenen voor mensen met een beperkte mobiliteit.
  • Jullie doen een unieke ervaring op.
  • Jullie krijgen een unieke blik achter de schermen.
  • Jullie kunnen mooie prijzen winnen :) 

En wij? Wij kijken ernaar uit jullie beter te leren kennen en ons te laten verrassen door jullie creativiteit.

Jullie vinden hier heel wat informatie om aan het project te starten.

De opdracht

Een 80-jarige dame neemt samen met haar aankopen van de markt de trein terug naar huis. Een gezin, met zware valiezen, gaat richting de luchthaven. Een jonge vader wil met een kinderwagen opstappen. Een man in een rolstoel gaat met de trein op bezoek bij zijn dochter. Wat hebben deze mensen gemeen? Inderdaad, ze ondervinden dat het niet altijd eenvoudig is om op de trein te stappen met een beperking of zware bagage.

 

   

NMBS daagt jullie uit.

Ontwerp een automatisch rijtuigtoegankelijkheidssysteem voor mensen met beperkte mobiliteit, kinderwagens of zware valiezen. Het systeem moet ingebouwd zijn in de trein en eenvoudig te bedienen door de reiziger zelf. Laat jullie creativiteit de vrije loop.

Minder mobiele mensen

We spreken in deze uitdaging vaak over minder mobiele mensen of mensen met een beperkte mobiliteit. Maar wie zijn ze?

  • Oudere mensen
  • Rolstoelgebruikers
  • Mensen met zware valiezen
  • Reizigers met een buggy

Een tip die we nu al willen meegeven? Verplaats jezelf eens in de leefwereld van een minder mobiel iemand.

Desiro

Om de opdracht af te bakenen, schuiven we een treintype naar voor: MS08, in de volksmond ook wel een Desiro genoemd.

De trein heeft wat weg van een metrostel, vaak wordt hij dan ook ingezet in een voorstedelijke omgeving met veel opeenvolgende stopplaatsen. De trein heeft een snel optrek- en remvermogen.

 

Multifunctioneel rijtuig

Een multifunctioneel rijtuig is zoals het woord zelf al zegt multifunctioneel. Reizigers met een fiets kunnen die meenemen, maar ook mensen die in een rolstoel zitten of met een buggy reizen kunnen hier terecht. 

Hoe herken je een multifunctioneel rijtuig?

Dit is de nieuwe bestickering die de locatie van het multifunctionele compartiment duidelijker aangeeft voor onze reizigers. Deze wordt vanaf nu systematisch aangebracht als de trein voor een tussentijdse revisie binnengaat in de centrale werkplaats van Mechelen.

 

 

Uitschuifbare voettrede multifunctioneel rijtuig (ABDx-rijtuig)

Alvorens de deuren aan het multifunctioneel compartiment openen, schuift de voettrede 20 cm uit. Met behulp van een schakelaar kan de treinbegeleider de voettrede verder laten uitschuiven of deze volledig inschuiven. Deze schuiftrede wordt elektrisch aangedreven en is ter hoogte van de buitendeuren onder de vloer gemonteerd.

Het uitschuifdeel is een rooster. Bij het inschuiven kunnen aan de klemzone van het rooster/de behuizing krachten optreden tot 300 N. De verplaatsingssnelheid bedraagt ongeveer 0,1 m/s. De behuizing bevat de elektrische aandrijving en is toegankelijk via een klep aan de onderkant.

De trede schuift uit wanneer de deuren vrijgegeven zijn en de deuropeningsknop wordt ingedrukt. De overeenkomstige buitendeur opent pas wanneer de trede volledig is uitgeschoven. Het uitschuiven van de schuiftrede stopt wanneer de schuiftrede tegen een hindernis stoot. Dan schuift ze volledig in en probeert daarna weer uit te schuiven. Wanneer de schuiftrede in de PBM-modus op een hindernis stoot, schuift ze 20 mm terug. Na drie pogingen sluit de schuiftrede en blijft 5 min lang gesloten. PBM staat voor personen met beperkte mobiliteit. Met PBM-modus bedoelen we dat de treinbegeleider de uitschuiftrede bedient. De treinbestuurder kan dit ook zien op zijn computerscherm in de stuurpost.

 

Een defecte trede kan handmatig worden ingeklapt en vergrendeld. In dat geval moet de bijbehorende buitendeur ook afgezonderd worden. De schuiftrede is links en rechts voorzien van twee “hefbomen” die automatisch onder de trede uitklappen als de schuiftrede opent. Als deze tijdens de uitschuifbeweging contact maken met het perron, detecteert de trede via de motorstroombewaking het perron als een hindernis en schuift opnieuw in. Hiermee wordt vermeden dat er zich een te kleine afstand bevindt tussen de schuiftrede en het perron, waardoor bij schommelbewegingen het rijtuig tegen het perron zou kunnen klemmen.

Hieronder zien jullie de verschillende mogelijkheden (niet uitgeschoven - 20cm uitgeschoven - 40cm uitgeschoven)

      

Instaphulp voor rolstoelgebruikers

Dit hulpstuk is vandaag al voor handen. Wij vragen van jullie dat jullie verder creatief nadenken en op zoek gaan naar een automatische oplossing.

Het opklapbare platform kan tot 300 kg dragen en is ongeveer 850 mm breed en kan worden ingezet bij perronhoogtes van 760 mm tot 550 mm. Het platform is opgeborgen binnenin (H, Afbeelding 3-72) het rijtuig ABDx en kan wanneer nodig op de daarvoor voorziene instapvoorziening worden gelegd. Er is een bevestiging voorzien tegen het verschuiven van het platform tijdens gebruik. Het eigen gewicht bedraagt ongeveer 15 kg. De maximale hellingsgraad van dit platform is 18%.

Personen met beperkte mobiliteit die hulp nodig hebben bij het instappen, moeten rechtstreeks contact opnemen met de treinbegeleider. De treinbegeleider of treinbestuurder kan vervolgens aan de overeenkomstige instapzone door bediening van een vierkantslot de schuiftrede tot zijn maximale schuifuitslag van ongeveer 400 mm uitschuiven of de schuiftrede voor het aanbrengen van het rolstoelplatform helemaal inschuiven.

De schuiftrede wordt in- of uitgeschoven zolang de schuiftredeschakelaar bediend blijft. Zodra de schakelaar wordt bediend, wordt de automatische deursluiting onderdrukt en blijft de deur open. Tegelijk wordt aan de treinbestuurder gemeld dat de deur zich in de “platformmodus” bevindt. De schuiftrede blijft uitgeschoven en de deur geopend tot een centraal sluitcommando wordt gegeven.  

 

 

Op onderstaande tekening zien jullie het maximum omgrenzingsprofiel:

 

  

Met deze elementen komen we vandaag, ter hoogte van de instapdeur voor PBM aan de volgende contour (links). Daarnaast (rechts) zien jullie de contour van de rijtuigkast. 

 

Hier zien jullie de foto's van het dak van een Desiro. 

Zo ziet een deur van een Desiro en de ruimte eromheen eruit: 

  

Het perron

Belgische perrons beschikken vandaag over drie standaardhoogtes, gemeten ten opzichte van de bovenkant van de spoorstaven

  1. 280 mm
  2. 550 mm
  3. 760 mm

Zoals je hierboven al gelezen hebt, kan de uitschuifbare voettrede enkel gebruikt worden bij perronhoogtes van 550 en 760 mm.

Situatie perrons 2019

De uiteindelijke standaard moet 760mm worden. Waarom? Simpel want daar is de opstaphoogte het kleinst en het comfort voor de reiziger het grootst. In vele stopplaatsen en stations zijn werken bezig om deze perrons te verhogen. Maar er zijn in België maar liefst 550 stopplaatsen: dit gaat van een stopplaats zoals Vorst-Zuid tot een station zoals Antwerpen-Centraal. Er is nog voor jaren werk om alle perrons op de gewenste hoogte te krijgen. Dus voorlopig zullen jullie voor jullie oplossing rekening moeten houden met deze 3 hoogtes.

Het verschil tussen de hoogte van het binnenplatform van een Desiro en de hoogte van het perron is de afstand die moet overbrugd worden: dat is dus relevant om te weten. Beide hoogtes zijn immers gemeten ten opzichte van de bovenkant van de sporen.

   

Genoeg info over hetgeen al bestaat. Nu is het aan jullie! En denk eraan: wees creatief.

   

Check ook zeker eens dit filmpje

Maquette/ prototype / 3D-plan

Hou bij de ontwikkeling van de maquette/ het prototype rekening met de ruimte die we jullie ter beschikking stellen in Train World. De maquette moet ter plaatse eenvoudig op te bouwen zijn en door een standaard deur kunnen. NMBS voorziet (maximum) 250 euro voor mogelijke onkosten. Het is belangrijk de originele facturen of aankoopbonnen goed bij te houden tot na de finale om de terugbetaling mogelijk te maken.

Misschien vinden jullie wel kant-en-klare onderdelen die te koop zijn op de industriële markt. Jullie mogen hiervoor firma’s of leveranciers contacteren, maar blijf creatief. Bij de evaluatie zal de nadruk liggen op jullie eigen inbreng en ontwikkeling.

Stiptheid & inzet

Tijdens de wedstrijd liggen er bepaalde deadlines vast. Het is belangrijk hier de nodige aandacht aan te besteden. Deelnemende scholen die de timing of afspraken niet respecteren kunnen gediskwalificeerd worden voor het verdere verloop van de wedstrijd.

Evaluatie

De wedstrijd draait rond innovatie, teamwork, creativiteit en technologie. Dit willen wij graag samen met jullie ontdekken en beleven!

 

Wedstrijdverloop

Succes!

Registreren

Contactpersoon

Wedstrijdverloop

Wanneer?

7 oktober 2020

Waar?

Online

Doel?

Eerste kennismaking en informatie over het wedstrijdverloop, verduidelijken opdracht en startschot van de wedstrijd.

Wanneer?

Tussen 11 en 22 januari 2021

Waar?

Jullie krijgen hierover meer info na jullie inschrijving. 

Doel?

Leerlingen stellen hun concept kort voor (max. 15 min voorstelling, 15 min. vraag en antwoord). 

Hoe?

Na je inschrijving krijg je de in te vullen documenten. 

Deadline?

Het ingevulde document moet drie werkdagen voor de afspraak doorgestuurd worden naar Jelke (jelke.huybrechts@hr-rail.be).

Evaluatie?

In deze fase gaan we na of alle deadlines gerespecteerd zijn. Daarnaast kijken we hoe ver jullie al staan met het concept en of jullie idee veilig en origineel is.

Wanneer?

Tussen 19 april en 30 april 2021

Waar?

In jullie school

Doel?

Jullie oplossing voorstellen a.d.h.v. een maquette of 3D-plan. Jullie leggen ook uit hoe jullie hiervoor te werk gegaan zijn. 

Hoe?

Schrijf een verslag waarin volgende aspecten behandeld worden (max. 20 pagina’s):

  • Conceptbeschrijving algemeen (tekst + blokschema indien van toepassing)
  • Planning
  • Team- en taakverdeling
  • Argumentatie keuze concept
  • Realisatie maquette/ 3D-plan en berekening van het budget
  • Inschatting budget bij effectieve realisatie
Deadline?

Het verslag moet drie werkdagen voor de afspraak doorgestuurd worden naar jelke.huybrechts@hr-rail.be.

Evaluatie?

Hier wordt gekeken naar veiligheid, originaliteit en praktische haalbaarheid van het concept. Daarnaast zijn ook de presentatie (toelichting teamwork, …) en het verslag belangrijk.

Wanneer?

26 mei 2021

Waar?

Train World Schaarbeek, vlakbij het station van Schaarbeek.

Doel?

Een concrete oplossing presenteren en dieper ingaan op de maquette/ 3D-plan. 

Hoe?

De presentatie moet zeker volgende onderdelen bevatten (+-15 min):

  • Voorstelling van het concept
  • Traject van ontwikkeling
  • Taakverdeling binnen het team
  • Uitleg over maquette/ 3D-plan

 

Praktisch:

  • Tafel en aansluiting voor de netspanning (240Vac) wordt voorzien.
  • Er is wifiverbinding, maar geen bekabeld netwerk
  • Opbouw opstelling: dag van de finale vanaf 7u30 tot 9u. Demontage: tussen 16u30 en 18u. 
Deadline?

De presentatie moet vόόr 17 mei doorgestuurd worden naar jelke.huybrechts@hr-rail.be (als bijlage in een mail of via WeTransfer).  De presentatie moet zowel in het Nederlands als in het Frans gemaakt worden (ook bij een PREZI-presentatie). De mondelinge presentatie mag in het Nederlands gegeven worden.

Evaluatie?

Tijdens de finale worden alle evaluaties samengenomen en zal er beoordeeld worden op innovatie, teamwork, creativiteit, presentatieskills, realiseerbaarheid en originaliteit.

Prijzen

1e prijs

€ 5000 (school)

€ 200 aan reisvouchers (leerlingen)

2e prijs

€ 3000 (school)

€ 150 aan reisvouchers (leerlingen)

3e prijs

€ 2000 (school)

€ 100 aan reisvouchers (leerlingen)

Publieksprijs

€ 1000 (school)

€ 100 aan reisvouchers (leerlingen)